Δράση για την ενδυνάμωση της επιχειρηματολογίας (debate)

Την Πέμπτη 30 Απριλίου 2026 πραγματοποιήθηκε στο μάθημα της Γλώσσας δράση με στόχο την ενδυνάμωση της επιχειρηματολογίας των μαθητών και μαθητριών της Ε' τάξης. Μέσα από ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, οι μαθητές/τριες ανά ομάδα επέλεξαν με κλήρωση ένα θέμα προς επεξεργασία. Κάθε ομάδα είχε στη διάθεσή της 10 λεπτά, ώστε να συζητήσει, να οργανώσει τις σκέψεις της και να συγκεντρώσει επιχειρήματα για το θέμα που της ανατέθηκε.

Στη συνέχεια, οι ομάδες παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης την επιχειρηματολογία τους, ενισχύοντας τον προφορικό λόγο και καλλιεργώντας την κριτική σκέψη και τη συνεργασία. Η δράση συνέβαλε στην καλλιέργεια της έκφρασης, της τεκμηρίωσης απόψεων και της ενεργού συμμετοχής όλων των μαθητών/τριών.

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Γκουλγκούτη Αναστασία, Πολύζου Μαριάνθη (ΠΕ70)

Thriving Schools - 3ο σχέδιο δράσης στην Ε' τάξη

Στο πλαίσιο συμμετοχής του Σχολείου στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ Thriving Schools και ειδικότερα στο 3ο σχέδιο δράσης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ τάξης υλοποίησαν δραστηριότητες με έμφαση στο R (relationships) του μοντέλου PERMA, εστιάζοντας στην καλλιέργεια θετικών σχέσεων, συνεργασίας και αλληλοσεβασμού. Αρχικά, μέσα από συζήτηση στην ολομέλεια, διερεύνησαν τη σημασία της φιλίας και τα χαρακτηριστικά που επιθυμούν να έχει ο φίλος/φίλη μας, δημιουργώντας τον «κύκλο εμπιστοσύνης». Στη συνέχεια, εργάστηκαν σε ομάδες, όπου κάθε ομάδα επεξεργάστηκε μια κάρτα με κοινωνικό-συναισθηματικό πρόβλημα, την παρουσίασε στην ολομέλεια και πρότεινε λύσεις μέσα από παιχνίδι ρόλων, αναπτύσσοντας δεξιότητες ενσυναίσθησης και επίλυσης συγκρούσεων.

Ως αφόρμηση αξιοποιήθηκε το βιβλίο «Το τείχος – Μια διαχρονική ιστορία» του Giancarlo Macri. Στην ιστορία, ένας βασιλιάς που δεν αποδέχεται τη διαφορετικότητα εξορίζει όσους κατοίκους δεν είναι ίδιοι με αυτόν και υψώνει ένα τείχος για να τους απομακρύνει, χωρίζοντας το βασίλειο στα δύο. Ωστόσο, η διάσπαση αυτή οδηγεί σε αλλοίωση της ζωής και της ισορροπίας και στις δύο πλευρές, αναδεικνύοντας ότι οι κοινωνίες παρακμάζουν όταν κυριαρχούν οι διακρίσεις και οι αποκλεισμοί, ενώ ευημερούν όταν οι άνθρωποι ζουν ενωμένοι, με συνεργασία και κοινό σκοπό. Με αφετηρία το βιβλίο, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν το δικό τους «τείχος», καταγράφοντας χαρακτηριστικά και συμπεριφορές που δεν επιθυμούν σε μια φιλική σχέση, καθώς και καταστάσεις που προκαλούν συγκρούσεις. Στη συνέχεια, πρότειναν λύσεις για να "γκρεμίσουν" το τείχος αυτό, όπως συμβαίνει και στην ιστορία, και δημιούργησαν τον «τοίχο της καλοσύνης» με ευγενικές λέξεις και πράξεις αγάπης.

Η δράση ολοκληρώθηκε με δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης μέσω φύλλου εργασίας, καθώς και με τη δημιουργία αφισών στο διαδικτυακό εργαλείο συννεφο-λέξεων wordart, ενισχύοντας τον αναστοχασμό και την οπτικοποίηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Γκουλγκούτη Αναστασία, Πολύζου Μαριάνθη, Βάρφης Χρήστος (ΠΕ70)

Πάμε κόντρα στις οθόνες;

Την Τετάρτη 22 Απριλίου 2026 πραγματοποιήθηκε στην Ε' τάξη δράση ευαισθητοποίησης για τον περιορισμό της χρήσης των οθονών. Η δράση ξεκίνησε με την προβολή βίντεο στον διαδραστικό πίνακα σχετικά με δημιουργικούς και ποιοτικούς τρόπους αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου μακριά από τις οθόνες και συνεχίστηκε με την ανάγνωση του βιβλίου του Μ. Μαζάρη «Πάμε κόντρα στις οθόνες;». Μέσα από το βιβλίο, οι μαθητές/τριες ήρθαν σε επαφή με μια ιστορία, όπου τα ίδια τα κινητά «παίρνουν ζωή» και διαμαρτύρονται για τη στατική τους ύπαρξη πάνω σε τραπέζια, σε τσέπες και δίπλα σε φορτιστές, εγκλωβισμένα σε έναν αδιάκοπο κύκλο χρήσης. Η αφήγηση θέτει ερωτήματα γύρω από τα όρια της τεχνολογίας στην καθημερινότητα, μέσα από την ιστορία του μικρού Αργύρη και της αδελφής του. Παράλληλα, αναδεικνύει την αξία της δημιουργίας, του παιχνιδιού και της εμπειρίας που ζει κανείς έξω από μια ψηφιακή συσκευή.

Ακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση, κατά την οποία οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τις απόψεις τους για τη χρήση των οθονών, αναγνωρίζοντας τη σημασία του μέτρου και της ισορροπίας ανάμεσα στον ψηφιακό και τον πραγματικό κόσμο. Τόνισαν επίσης τη χρησιμότητα της τεχνολογίας όταν χρησιμοποιείται με στόχο τη μάθηση και την ψυχαγωγία μέσω εκπαιδευτικών εφαρμογών και λογισμικών. Η δράση ολοκληρώθηκε με τον προβληματισμό γύρω από το πώς μικρές καθημερινές επιλογές, όπως το παιχνίδι, η ζωγραφική ή η ποδηλασία, μπορούν να μας «ταξιδέψουν κόντρα στις οθόνες» και να δώσουν ουσιαστικό νόημα στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών.

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Πολύζου Μαριάνθη, Γκουλγκούτη Αναστασία (ΠΕ70)

Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου, 2026

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου) καθώς και τη συμμετοχή μας στην Εθνική Δράση κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας, οι μαθητές/τριες της Ε' τάξης συμμετείχαν σε μια δημιουργική και εκπαιδευτική δραστηριότητα συνδυάζοντας τη φιλαναγνωσία με την ομαδικότητα, τη συνεργασία αλλά και την ευαισθητοποίηση για την υγιεινή ζωή.

Στο πλαίσιο της δραστηριότητας, οι μαθητές/τριες εργάστηκαν στις ομάδες τους. Στην κάθε ομάδα δόθηκε ένα διαφορετικό απόσπασμα από το παιδικό βιβλίο "Κι εσύ μαμά...τον χαλβά σου" της Έλενας Αρτζανίδου, Εκδόσεις Ψυχογιός και ένα φύλλο εργασίας, το οποίο συμπληρώθηκε. Για την υλοποίησης της δράσης εφαρμόστηκε η εξειδικευμένη ομαδοσυνεργατική διδασκαλία για την επίτευξη του κοινού τελικού στόχου, που είναι η ολοκληρωμένη κατανόηση της ιστορίας. Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με τις ομάδες να παρουσιάζουν την εργασία τους, που η καθεμιά αποτελούσε ένα κομμάτι της ιστορίας του βιβλίου με αποτέλεσμα στο τέλος, να παρουσιαστεί ολόκληρη η ιστορία του βιβλίου. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές/τριες όχι μόνο έμαθαν να συνεργάζονται και να εκφράζουν τις απόψεις τους αλλά και να συνδέουν τη σημασία της υγιεινής διατροφής με την καθημερινή τους ζωή, στο πλαίσιο της πρόληψης της παιδικής παχυσαρκίας.

Η δράση απέδειξε ότι η μάθηση μπορεί να είναι δημιουργική, ευχάριστη και ταυτόχρονα ουσιαστική για την ανάπτυξη ολοκληρωμένων και υπεύθυνων πολιτών του 21ου αιώνα.

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Γκουλγκούτη Αναστασία (ΠΕ70)

Δράση ευαισθητοποίησης για την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού, που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ τάξης συμμετείχαν τη Δευτέρα 31 Μαρτίου 2026 σε μια δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σχετικά με τις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Αφετηρία της συζήτησης αποτέλεσε το βιβλίο «Τι έχει ο Γιάννης;», ένα βιβλίο που παρουσιάζει με απλό, κατανοητό και βιωματικό τρόπο την καθημερινότητα ενός παιδιού με αυτισμό. Μέσα από την ανάγνωση και την επεξεργασία αποσπασμάτων του βιβλίου, τα παιδιά γνώρισαν τις ιδιαιτερότητες που μπορεί να εμφανίζουν τα άτομα με αυτισμό, όπως προκλήσεις στην επικοινωνία και στις κοινωνικές σχέσεις, αλλά και ιδιαίτερες δεξιότητες και δυνατότητες.

Ακολούθησε συζήτηση στην τάξη, κατά την οποία οι μαθητές/τριες εξέφρασαν απορίες, μοιράστηκαν σκέψεις και συνειδητοποίησαν ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και αξίζει σεβασμό και αποδοχή. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη κατανόησης της διαφορετικότητας και στη σημασία της συμπερίληψης όλων των παιδιών στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον. Η μαθησιακή διαδικασία τελείωσε με την αξιολόγηση των μαθητών/τριών μέσα από την επίλυση ενός σύντομου quiz. Η δράση αυτή συνέβαλε στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και της κοινωνικής ευαισθησίας των μαθητών/τριών, ενισχύοντας το μήνυμα ότι η διαφορετικότητα δεν αποτελεί εμπόδιο, αλλά πηγή πλούτου για την κοινωνία μας, καθώς η ενημέρωση, η αποδοχή και η συνεργασία είναι τα θεμέλια για ένα σχολείο ανοιχτό σε όλους.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Γκουλγκούτη Αναστασία, Πολύζου Μαριάνθη, Βάρφης Χρήστος (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή