colors

STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική, Δ' Τάξη, 2021-2022

Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και συγκεκριμένα στον Θεματικό Κύκλο "Δημιουργώ και καινοτομώ" και στην Ενότητα "STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική" οι μαθητές της Δ΄ Τάξης (σχ. έτος 2021-2022) συνεργάστηκαν σε ομάδες για την κατασκευή και τον προγραμματισμό ρομπότ, πρότειναν λύσεις σε προβλήματα του πραγματικού κόσμου και ανέπτυξαν δεξιότητες/ικανότητες όπως Αυτοπεποίθηση - Αυτοεκτίμηση (επίτευξη στόχων, θετική ανατροφοδότηση), Ορθολογική σκέψη (σχεδίαση, συναρμολόγηση, προγραμματισμός, δοκιμή, αξιολόγηση), Δημιουργικότητα - Φαντασία (διαχείριση χρόνου, έργου και πόρων), Δεξιότητες επικοινωνίας (συνεργασία στην ομάδα), Αντίληψη - Παρατηρητικότητα (εύρεση και διαχείριση σφάλματος σε στάδια συναρμολόγησης και προγραμματισμού), Καινοτομία - ερευνητικό πνεύμα (νέες ιδέες για κατασκευές και δυνατότητες).

 Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί:Τσιούρη Ελευθερία (ΠΕ70) & Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)


Εργαστήριο1: Μάιλο, το Επιστημονικό Όχημα

Οι μαθητές/τριες εξερεύνησαν διάφορους τρόπους με τους οποίους οι επιστήμονες και οι μηχανικοί εξερευνούν απομακρυσμένα μέρη χρησιμοποιώντας μη επανδρωμένα οχήματα. Αρχικά δημιούργησαν και προγραμμάτισαν τον Μάιλο, το Επιστημονικό Όχημα, ώστε να μπορεί να κινείται με διαφορετικές ταχύτητες προς τα εμπρός ή προς τα πίσω για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια δημιούργησαν και προγραμμάτισαν τον βραχίονα εντοπισμού αντικειμένων, χρησιμοποιώντας τον αισθητήρα κίνησης, ώστε το ρομπότ να έχει τη δυνατότητα εντοπισμού αντικειμένων. Οι μαθητές/τριες πειραματίστηκαν αρκετά τοποθετώντας δικές τους κατασκευές σε διαφορετικές αποστάσεις και παρατηρώντας αν θα μπορούσε ο Μάιλο να τις εντοπίσει, ενώ ηχογράφησαν τους δικούς τους ήχους ανακάλυψης. Επιπλέον τους δόθηκε ως πρόκληση να δημιουργήσουν και να προγραμματίσουν τη δική τους ιστορία για τον Μάιλο και να την παρουσιάσουν στην ολομέλεια. Η φαντασία και η δημιουργικότητα των παιδιών μας εξέπληξε ευχάριστα. Στη συνέχεια δημιούργησαν και προγραμμάτισαν τον βραχίονα αποστολής μηνυμάτων του Μάιλο, χρησιμοποιώντας τον αισθητήρα κλίσης, ώστε το ρομπότ να μπορεί να επικοινωνεί με τη βάση. Τέλος, συνεργάστηκαν ζεύγη ομάδων για να ολοκληρώσουν με επιτυχία το τελευταίο μέρος της αποστολής και να μεταφέρουν τα δείγματα που ανακάλυψαν.

Εργαστήριο2: Προσομοίωση σεισμού

Αρχικά τέθηκε το ερώτημα "Τι προκαλεί τους σεισμούς και ποιους κινδύνους δημιουργούν;" και οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν το βίντεο Noesis-Σεισμοί. Στη συνέχεια δημιούργησαν τον προσομοιωτή σεισμών, καθώς και κτίρια με διαφορετικό ύψος και διαφορετικό εμβαδό βάσης και συνέλεξαν ενδείξεις για να αποφασίσουν ποιο κτίριο μπορεί να περάσει  με επιτυχία μια δοκιμασία σεισμού. Το μοντέλο δόνησης του προσομοιωτή χρησιμοποιεί ένα έμβολο για να σπρώχνει και να τραβάει τη βάση δοκιμής, ενώ το επίπεδο ισχύος του κινητήρα καθορίζει το μέγεθος του σεισμού που παράγεται. Τέλος, τέθηκε η πρόκληση, οι μαθητές/τριες να κατασκευάσουν το ψηλότερο κτίριο που θα μπορούσε να αντέξει έναν σεισμό μεγέθους τουλάχιστον 7, και να παρουσιάσουν τα ευρήματά τους σχετικά με το ποιος σχεδιασμός κτιρίων είναι καλύτερος για να αντέξει σε σεισμούς.

Εργαστήριο3: Αγωνιστικό αυτοκίνητο

Οι μαθητές/τριες δημιούργησαν και προγραμμάτισαν ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο για να διερευνήσουν ποιοι παράγοντες θα το έκαναν να κινηθεί πιο γρήγορα, ενώ τεκμηρίωσαν και παρουσίασαν τρόπους που κάνουν τα αυτοκίνητά τους να κινηθούν ταχύτερα. Παρατήρησαν επομένως, ότι αν χρησιμοποιήσουν μεγαλύτερα ελαστικά, αν αυξήσουν την ισχύ του κινητήρα, αν αλλάξουν το μηχανισμό μετάδοσης κίνησης (μεγάλη τροχαλία σε μικρή τροχαλία), αν μειώσουν το βάρος ή το ύψος, τότε το αυτοκίνητό τους θα κινηθεί πιο γρήγορα. Οι ομάδες, έχοντας ως πρόκληση τη συμμετοχή τους σε αγώνες, βελτίωναν συνεχώς το αυτοκίνητό τους, ώστε να πετύχουν τη μέγιστη ταχύτητα.

Εργαστήριο4: Φυτά και επικονιαστές

Οι μαθητές/τριες μοντελοποίησαν τη σχέση ενός επικονιαστή και ενός άνθους κατά τη φάση αναπαραγωγής. Αρχικά παρακολούθησαν την παρουσίαση Λουλούδια- Επικονίαση-Καρποί-Σπόροι από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης του Πανεπιστημίου Κρήτης και έγινε συζήτηση για το πώς διάφοροι οργανισμοί παίζουν ενεργό ρόλο στην αναπαραγωγή των φυτών. Επιπλέον με το μαθησιακό αντικείμενο «Βρες τα μέρη του άνθους» εντόπισαν τα διαφορετικά μέρη του άνθους και τα αντιστοίχισαν με τη σωστή ονομασία. Στη συνέχεια δημιούργησαν και προγραμμάτισαν το μοντέλο μιας μέλισσας και ενός άνθους για να μιμηθούν τη σχέση επικονιαστή και φυτού. Στο άνθος τοποθέτησαν έναν Αισθητήρα Κίνησης για να ανιχνεύει πότε είναι πάνω του η μέλισσα. Τέλος, δόθηκε ως πρόκληση, να κατασκευάσουν, να προγραμματίσουν και να τεκμηριώσουν τα δικά τους μοντέλα φυτών και επικονιαστών.

Κύλιση στην Αρχή