prevention banner
colors

Δράσεις Πρόληψης

  • Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος στη Δ' τάξη, 2026

    Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος στη Δ' τάξη, 2026

    Την Παρασκευή 5 Ιουνίου 2026, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, υλοποιήθηκε στους/στις μαθητές/τριες της Δ΄ τάξης δράση περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και ενεργού πολιτειότητας. Βασικός στόχος της δράσης ήταν η διερευνητική προσέγγιση ζητημάτων περιβαλλοντικής προστασίας, μέσα από την ενεργό συμμετοχή των παιδιών στη διατύπωση προτάσεων για τη διαφύλαξη του φυσικού περιβάλλοντος. Οι μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να προβληματιστούν, να ανταλλάξουν απόψεις και να αναδείξουν πρακτικούς τρόπους μείωσης της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στην καθημερινή ζωή.

    Παράλληλα, αξιοποιήθηκε η καλλιτεχνική έκφραση ως μέσο παραγωγής ιδεών και περιβαλλοντικού μηνύματος. Μέσα από δημιουργικές εργασίες, τα παιδιά αποτύπωσαν εικαστικά τις σκέψεις, τις ανησυχίες και τις προτάσεις τους για ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Η δράση ολοκληρώθηκε με την προβολή σχετικού εκπαιδευτικού βίντεο, το οποίο ανέδειξε την αξία της προστασίας του περιβάλλοντος και τον κομβικό ρόλο των παιδιών ως αυριανών ενεργών πολιτών στην καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και υπεύθυνης στάσης απέναντι στον πλανήτη.

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Πολύζου Μαριάνθη (ΠΕ70)

  • Χρωματιστές Ιστορίες: Όλοι διαφορετικοί, όλοι φίλοι

    Χρωματιστές Ιστορίες: Όλοι διαφορετικοί, όλοι φίλοι

    Στο πλαίσιο των Δράσεων Ενεργού Πολίτη και με αφορμή τον Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης 10 για τη Μείωση των Ανισοτήτων, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης (σχ. έτος 2025-2026) συμμετείχαν στη δράση με τίτλο «Χρωματιστές Ιστορίες: Όλοι διαφορετικοί, όλοι φίλοι». Η δράση υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς του μαθήματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και συνδέθηκε διαθεματικά με την Ενότητα 11 του μαθήματος της Γλώσσας, «Γελάσαμε με την ψυχή μας», κατά την οποία οι μαθητές/-τριες εξοικειώθηκαν με τα βασικά χαρακτηριστικά και τη δημιουργία κόμικ.

    Μέσα από συζητήσεις και δραστηριότητες, τα παιδιά προβληματίστηκαν γύρω από την έννοια της διαφορετικότητας, της ισότητας και του σεβασμού προς όλους τους ανθρώπους. Κατανόησαν ότι, παρά τις διαφορές που μπορεί να υπάρχουν στην εμφάνιση, στις συνήθειες, στις ικανότητες ή στην καταγωγή, όλοι οι άνθρωποι έχουν ίση αξία και δικαιούνται ίσες ευκαιρίες. Αξιοποιώντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, κάθε μαθητής/-τρια δημιούργησε το δικό του/της πρωτότυπο κόμικ, παρουσιάζοντας μια ιστορία που προωθούσε τη φιλία, την αποδοχή, τη συνεργασία και την καταπολέμηση των διακρίσεων. Μέσα από τους ήρωες και τις περιπέτειές τους, τα παιδιά έστειλαν μηνύματα σεβασμού, αλληλεγγύης και συμπερίληψης, αναδεικνύοντας τη σημασία της αποδοχής της διαφορετικότητας στη σύγχρονη κοινωνία. Η δράση έδωσε στους μαθητές/-τριες την ευκαιρία να εκφραστούν δημιουργικά, να αναπτύξουν τη συνεργασία και τον σεβασμό προς τον συνάνθρωπο και να συνειδητοποιήσουν ότι μια κοινωνία γίνεται πιο δίκαιη και πιο όμορφη όταν χωρά όλους τους ανθρώπους χωρίς αποκλεισμούς.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Τσακτσίρα Παρασκευή, Βάρφης Χρήστος, Λωλίδη Μαρίνα (ΠΕ70)

  • Μαθαίνω να προσφέρω, ο εθελοντισμός στη ζωή μας

    Μαθαίνω να προσφέρω, ο εθελοντισμός στη ζωή μας

    Στο πλαίσιο των Δράσεων Ενεργού Πολίτη και του Στόχου Βιώσιμης Ανάπτυξης 16 «Ειρήνη, Δικαιοσύνη, Κοινωνική Ισότητα και Ισχυροί Θεσμοί», οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης (σχ. έτος 2025-2026) συμμετείχαν σε μια σειρά δραστηριοτήτων με στόχο να γνωρίσουν τα δικαιώματα των παιδιών, την αξία της προσφοράς και τη σημασία της ενεργού συμμετοχής στην κοινωνία.

    Αφετηρία της δράσης αποτέλεσε η γνωριμία με τις βασικές κατηγορίες δικαιωμάτων των παιδιών και η συζήτηση γύρω από τη σημασία τους στην καθημερινή ζωή. Οι μαθητές/-τριες προβληματίστηκαν για το αν όλα τα παιδιά του κόσμου απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα και αναζήτησαν τρόπους με τους οποίους μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία μιας πιο δίκαιης και ανθρώπινης κοινωνίας. Σημαντική έμπνευση για τη δράση αποτέλεσε το βιβλίο Το Μαγικό Μολύβι της Μαλάλα. Μέσα από την ιστορία της Malala Yousafzai, τα παιδιά γνώρισαν τη δύναμη που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος όταν αγωνίζεται για τα δικαιώματα και το κοινό καλό. Στη συνέχεια κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα: «Πώς θα άλλαζα εγώ τον κόσμο αν είχα ένα μαγικό μολύβι;». Οι απαντήσεις τους ανέδειξαν έναν κόσμο με περισσότερη ειρήνη, ισότητα, αγάπη, σεβασμό, δικαιοσύνη και ευκαιρίες για όλους.

    Οι σκέψεις και οι ιδέες των μαθητών αποτυπώθηκαν δημιουργικά μέσα από καλλιτεχνικές δημιουργίες με θέμα «Διεκδικούμε τα δικαιώματά μας μέσα από την τέχνη». Με χρώματα, συνθήματα και συμβολικές εικόνες, τα παιδιά εξέφρασαν τα όνειρα και τις προσδοκίες τους για έναν καλύτερο κόσμο, αποδεικνύοντας ότι η τέχνη μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό μέσο έκφρασης, διεκδίκησης και κοινωνικού προβληματισμού.

    Παράλληλα, οι μαθητές/-τριες κατανόησαν ότι η κοινωνική προσφορά και ο εθελοντισμός δεν περιορίζονται σε μεγάλες οργανωμένες δράσεις, αλλά ξεκινούν από μικρές καθημερινές πράξεις φροντίδας, σεβασμού και βοήθειας προς τους ανθρώπους γύρω μας. Η συμμετοχή της σχολικής κοινότητας σε δράση προσφοράς προς το οικοτροφείο της Ιεράς Μονής Ντουραχάνηςαποτέλεσε μια ακόμη ευκαιρία να βιώσουν έμπρακτα τις αξίες της αλληλεγγύης και της κοινωνικής ευθύνης. Μέσα από τις δράσεις αυτές, οι μαθητές/-τριες συνειδητοποίησαν ότι κάθε άνθρωπος μπορεί να συμβάλει στην αλλαγή του κόσμου, όχι μόνο με μεγάλα λόγια, αλλά κυρίως με καθημερινές πράξεις σεβασμού, προσφοράς και υπεράσπισης των δικαιωμάτων όλων.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Τσακτσίρα Παρασκευή, Βάρφης Χρήστος, Λωλίδη Μαρίνα (ΠΕ70)

  • Πάμε κόντρα στις οθόνες;

    Πάμε κόντρα στις οθόνες;

    Την Τετάρτη 22 Απριλίου 2026 πραγματοποιήθηκε στην Ε' τάξη δράση ευαισθητοποίησης για τον περιορισμό της χρήσης των οθονών. Η δράση ξεκίνησε με την προβολή βίντεο στον διαδραστικό πίνακα σχετικά με δημιουργικούς και ποιοτικούς τρόπους αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου μακριά από τις οθόνες και συνεχίστηκε με την ανάγνωση του βιβλίου του Μ. Μαζάρη «Πάμε κόντρα στις οθόνες;». Μέσα από το βιβλίο, οι μαθητές/τριες ήρθαν σε επαφή με μια ιστορία, όπου τα ίδια τα κινητά «παίρνουν ζωή» και διαμαρτύρονται για τη στατική τους ύπαρξη πάνω σε τραπέζια, σε τσέπες και δίπλα σε φορτιστές, εγκλωβισμένα σε έναν αδιάκοπο κύκλο χρήσης. Η αφήγηση θέτει ερωτήματα γύρω από τα όρια της τεχνολογίας στην καθημερινότητα, μέσα από την ιστορία του μικρού Αργύρη και της αδελφής του. Παράλληλα, αναδεικνύει την αξία της δημιουργίας, του παιχνιδιού και της εμπειρίας που ζει κανείς έξω από μια ψηφιακή συσκευή.

    Ακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση, κατά την οποία οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τις απόψεις τους για τη χρήση των οθονών, αναγνωρίζοντας τη σημασία του μέτρου και της ισορροπίας ανάμεσα στον ψηφιακό και τον πραγματικό κόσμο. Τόνισαν επίσης τη χρησιμότητα της τεχνολογίας όταν χρησιμοποιείται με στόχο τη μάθηση και την ψυχαγωγία μέσω εκπαιδευτικών εφαρμογών και λογισμικών. Η δράση ολοκληρώθηκε με τον προβληματισμό γύρω από το πώς μικρές καθημερινές επιλογές, όπως το παιχνίδι, η ζωγραφική ή η ποδηλασία, μπορούν να μας «ταξιδέψουν κόντρα στις οθόνες» και να δώσουν ουσιαστικό νόημα στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών.

    Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Πολύζου Μαριάνθη, Γκουλγκούτη Αναστασία (ΠΕ70)

  • Δράση ευαισθητοποίησης για την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού, 2026

    Δράση ευαισθητοποίησης για την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού

    Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού, που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ τάξης συμμετείχαν τη Δευτέρα 31 Μαρτίου 2026 σε μια δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σχετικά με τις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Αφετηρία της συζήτησης αποτέλεσε το βιβλίο «Τι έχει ο Γιάννης;», ένα βιβλίο που παρουσιάζει με απλό, κατανοητό και βιωματικό τρόπο την καθημερινότητα ενός παιδιού με αυτισμό. Μέσα από την ανάγνωση και την επεξεργασία αποσπασμάτων του βιβλίου, τα παιδιά γνώρισαν τις ιδιαιτερότητες που μπορεί να εμφανίζουν τα άτομα με αυτισμό, όπως προκλήσεις στην επικοινωνία και στις κοινωνικές σχέσεις, αλλά και ιδιαίτερες δεξιότητες και δυνατότητες.

    Ακολούθησε συζήτηση στην τάξη, κατά την οποία οι μαθητές/τριες εξέφρασαν απορίες, μοιράστηκαν σκέψεις και συνειδητοποίησαν ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και αξίζει σεβασμό και αποδοχή. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη κατανόησης της διαφορετικότητας και στη σημασία της συμπερίληψης όλων των παιδιών στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον. Η μαθησιακή διαδικασία τελείωσε με την αξιολόγηση των μαθητών/τριών μέσα από την επίλυση ενός σύντομου quiz. Η δράση αυτή συνέβαλε στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και της κοινωνικής ευαισθησίας των μαθητών/τριών, ενισχύοντας το μήνυμα ότι η διαφορετικότητα δεν αποτελεί εμπόδιο, αλλά πηγή πλούτου για την κοινωνία μας, καθώς η ενημέρωση, η αποδοχή και η συνεργασία είναι τα θεμέλια για ένα σχολείο ανοιχτό σε όλους.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Γκουλγκούτη Αναστασία, Πολύζου Μαριάνθη, Βάρφης Χρήστος (ΠΕ70)

  • Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, 2026

    Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, 2026

    Με αφορμή την Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, στις 13 Μαρτίου 2026 πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας μια σειρά από δράσεις με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών της Β' τάξης γύρω από το φαινόμενο του εκφοβισμού και τις συνέπειές του. Αφετηρία των δραστηριοτήτων αποτέλεσε το βιβλίο «Η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος», μέσα από το οποίο οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να προβληματιστούν και να συζητήσουν τι σημαίνει η λέξη «εκφοβισμός». Μέσα από τον διάλογο αναδείχθηκαν σκέψεις και συναισθήματα όπως ο φόβος, η λύπη, η μοναξιά, αλλά και η ανάγκη για αποδοχή, κατανόηση και σεβασμό.

    Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες δημιούργησαν δικά τους συνθήματα κατά του σχολικού εκφοβισμού, εκφράζοντας με δημιουργικό τρόπο την αντίθεσή τους σε κάθε μορφή βίας. Παράλληλα, ζωγράφισαν τον «λύκο», όχι ως μια απειλητική μορφή, αλλά ως ένα σύμβολο δύναμης που υπερασπίζεται το δίκιο και δεν αποδέχεται τον εκφοβισμό. Οι δράσεις ολοκληρώθηκαν με μια ξεχωριστή εμπειρία στο μάθημα της μουσικής, όπου οι μαθητές/τριες ερμήνευσαν και απέδωσαν εικαστικά το τραγούδι «Η τούμπα και ο λύκος». Η δραστηριότητα αυτή ενθουσίασε ιδιαίτερα τα παιδιά, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εκφραστούν μέσα από τη μουσική και την τέχνη, ενισχύοντας παράλληλα τα μηνύματα της συνεργασίας και της αποδοχής.

    Μέσα από αυτές τις δράσεις, οι μαθητές/τριες κατανόησαν τη σημασία της ενσυναίσθησης, της αλληλεγγύης και της ενεργητικής στάσης απέναντι στον σχολικό εκφοβισμό, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος πιο ασφαλούς και φιλικού για όλους.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Δασκάλου Βασιλική, Λωλίδη Μαρίνα (ΠΕ70)

  • Όλοι μαζί ενάντια στη βία

    Όλοι μαζί ενάντια στη βία

    Με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού στις 6 Μαρτίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ τάξης (σχ. έτος 2025-2026) συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή δράση με στόχο την ευαισθητοποίηση γύρω από τη σημασία του σεβασμού, της αποδοχής και της ειρηνικής συνύπαρξης.

    Αρχικά, τα παιδιά συζήτησαν και εξέφρασαν τις σκέψεις, τις εμπειρίες και τις απόψεις τους σχετικά με τη βία και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε όλοι να συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός πιο ασφαλούς και φιλικού σχολικού περιβάλλοντος. Μέσα από τον διάλογο αναδείχθηκαν σημαντικές αξίες, όπως η φιλία, η κατανόηση, η συνεργασία και η αλληλοβοήθεια. Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες και δημιούργησαν τις δικές τους ιδέες και μηνύματα κατά της βίας. Έπειτα, ενώνοντας τις σκέψεις και τις δημιουργίες όλων των ομάδων, συνέθεσαν μια κοινή αφίσα γεμάτη χρώματα, συνθήματα και αισιόδοξα μηνύματα.

    Μέσα από αυτή τη δράση, τα παιδιά κατανόησαν πως όταν συνεργαζόμαστε, βοηθάμε ο ένας τον άλλον και λειτουργούμε ως ομάδα, μπορούμε να πετύχουμε περισσότερα. Το πιο σημαντικό μήνυμα που κράτησαν ήταν ότι όλοι μαζί τα καταφέρνουμε πάντα καλύτερα.

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Αυδίκου Ελένη (ΠΕ70)

  • Ημέρα κατά της σχολικής βίας, 2026

    Ημέρα κατά της σχολικής βίας, 2026

    Με αφορμή την Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης πραγματοποίησαν μια σειρά από δημιουργικές και ουσιαστικές δράσεις με στόχο την ευαισθητοποίησή τους για ένα ζήτημα που αφορά όλη την κοινωνία.

    Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά εκφράζοντας τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους μέσα από την τέχνη. Συγκεκριμένα, ζωγράφισαν μπλουζάκια με μηνύματα κατά της βίας, προωθώντας την αξία του σεβασμού, της αποδοχής και της συνεργασίας. Κάθε δημιουργία ήταν μοναδική και ανέδειξε τη φαντασία και την προσωπική οπτική των μαθητών/τριών αναφορικά με την πρόληψη της σχολικής βίας. Προς αυτή την κατεύθυνση, οι μαθητές/τριες, σε ομάδες, δημιούργησαν αφίσες με ισχυρά μηνύματα κατά του σχολικού εκφοβισμού υπενθυμίζοντας καθημερινά τη σημασία της φιλίας, της ενσυναίσθησης και της αλληλεγγύης.

    Μέσα από αυτές τις δράσεις, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν βαθύτερα τις επιπτώσεις της βίας και να συνειδητοποιήσουν τη δύναμη που έχει ο καθένας μας να συμβάλλει καθημερινά στη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος, όπου όλοι νιώθουν ασφαλείς και αποδεκτοί.

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Γκουλγκούτη Αναστασία (ΠΕ70)

  • Ο Αόρατος Τοίχος στη Δ' τάξη

    Ο Αόρατος Τοίχος στην Δ' τάξη

    Με αφορμή την 6η Μαρτίου, Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης (σχ. έτος 2025-2026) συμμετείχαν σε μια βιωματική δράση ευαισθητοποίησης με τίτλο «Ο Αόρατος Τοίχος», με στόχο την κατανόηση των μηχανισμών του σχολικού εκφοβισμού και την ανάδειξη της δύναμης της αποδοχής και της υποστήριξης μέσα στη σχολική κοινότητα.

    Η δράση ξεκίνησε με τη δημιουργία ενός συμβολικού «τοίχου». Οι μαθητές/τριες, γράφοντας ανώνυμα σε χαρτάκια, αποτύπωσαν λέξεις και φράσεις που πληγώνουν, καθώς και φόβους που μπορεί να βιώνει ένα παιδί που γίνεται στόχος εκφοβισμού. Τα χαρτάκια αυτά κολλήθηκαν στον τοίχο της τάξης, σχηματίζοντας ένα ισχυρό οπτικό σύμβολο αποκλεισμού και συναισθηματικής απομόνωσης.
    Ακολούθησε μια σύντομη σιωπηλή παρατήρηση, όπου τα παιδιά στάθηκαν απέναντι από τον «τοίχο» και κλήθηκαν να σκεφτούν πώς θα ένιωθαν αν βρίσκονταν πίσω από αυτόν. Μέσα από καθοδηγητικές ερωτήσεις, οι μαθητές/τριες προβληματίστηκαν για τα συναισθήματα του αποκλεισμού, του φόβου και της μοναξιάς, αναπτύσσοντας ενσυναίσθηση και βαθύτερη κατανόηση της εμπειρίας του άλλου.

    Στη συνέχεια, η δράση πέρασε στο πιο δημιουργικό και ελπιδοφόρο στάδιο: το «γκρέμισμα» του τοίχου. Οι μαθητές/τριες έγραψαν σε νέα χαρτάκια πράξεις θάρρους, λέξεις στήριξης και τρόπους βοήθειας προς ένα παιδί που βιώνει δύσκολες καταστάσεις. Για κάθε θετική πράξη, ένα «τούβλο» αφαιρούνταν από τον τοίχο, μέχρι που τελικά κατέρρευσε συμβολικά, δίνοντας τη θέση του σε μηνύματα αποδοχής και αλληλεγγύης.

    Η δράση ολοκληρώθηκε με ένα ισχυρό συμβολικό μήνυμα που αποτυπώθηκε στην τάξη: «Η τάξη μας δεν χτίζει τοίχους. Χτίζει γέφυρες». Ένα μήνυμα που συμπυκνώνει τη σημασία της συνεργασίας, του σεβασμού και της ενεργούς στάσης απέναντι σε κάθε μορφή εκφοβισμού. Μέσα από τη συγκεκριμένη βιωματική εμπειρία, οι μαθητές/τριες συνειδητοποίησαν πώς ο λόγος και η συμπεριφορά μπορούν είτε να πληγώσουν είτε να στηρίξουν, ενώ ενισχύθηκε η ενσυναίσθηση και η συλλογική ευθύνη για ένα ασφαλές και υποστηρικτικό σχολικό περιβάλλον.

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Τσακτσίρα Παρασκευή (ΠΕ70)

  • Συμπεριληπτική Αθλητική Δράση, 2025

    Συμπεριληπτική Αθλητική Δράση, 2025

    Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (3 Δεκεμβρίου), οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ και Στ΄ τάξης του Σχολείου μας συμμετείχαν σε μια σειρά δράσεων ευαισθητοποίησης με στόχο την καλλιέργεια της αποδοχής, του σεβασμού και της ενσυναίσθησης. Οι μαθητές/τριες ενημερώθηκαν και συζήτησαν για την έννοια της αναπηρίας, τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και τη σημασία της ισότιμης συμμετοχής όλων στην κοινωνική ζωή. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, προβολές και δημιουργικές εργασίες κατανόησαν ότι η διαφορετικότητα αποτελεί πλούτο και ότι μια κοινωνία γίνεται πιο δυνατή όταν αγκαλιάζει όλα τα μέλη της. Αντικείμενο συζήτησης αποτέλεσαν τα βιβλία «Με ένα λευκό φτερό» και «Αλκυόνη», που αναδεικνύουν θέματα όπως η μοναξιά, η ανάγκη για φιλία, η ελπίδα, η προσφορά και η αλληλεγγύη, ενισχύοντας τη συναισθηματική κατανόηση και την ενσυναίσθηση.

    Στο πλαίσιο αυτό, τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025, υλοποιήθηκαν συμπεριληπτικές αθλητικές και κινητικές δραστηριότητες σε συνεργασία με το 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο. Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε μικτές ομάδες, σε προσαρμοσμένα παιχνίδια και αθλητικές δραστηριότητες που έδιναν χώρο για ισότιμη συμμετοχή όλων, ανεξαρτήτως δεξιοτήτων. Μέσα από τη συνεργασία, τη δημιουργική αλληλεπίδραση και τη χαρά του παιχνιδιού, οι μαθητές/τριες κατανόησαν στην πράξη ότι η συμπερίληψη δεν είναι θεωρία, αλλά καθημερινή πρακτική, ενώ ο αθλητισμός και το παιχνίδι μπορούν να λειτουργήσουν ως ισχυρά εργαλεία κοινωνικοποίησης, ένταξης και ενίσχυσης της αλληλεγγύης.

     Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Κάσσαρη Έλενα, Γκουλγκούτη Αναστασία, Πολύζου Μαριανθη (ΠΕ70), Δούλης Μάριος (ΠΕ11)

  • Συμμετοχή σε εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για άτομα με αναπηρία όρασης

    Συμμετοχή σε εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για άτομα με αναπηρία όρασης

    Την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2025, στο πλαίσιο της 3ης Δεκεμβρίου – Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνος Ζ.Π.Α. εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, με θέμα την προσέγγιση των ατόμων με αναπηρία όρασης. Η δράση διοργανώθηκε από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών – Περιφερειακή Ένωση Βορειοδυτικής Ελλάδος, σε συνεργασία με τον Δήμο Ιωαννιτών και την Ενιαία Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

    Η εκδήλωση έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης να γνωρίσουν πτυχές της καθημερινότητας των ατόμων με οπτική αναπηρία, όπως η μετακίνηση με το λευκό μπαστούνι, οι τεχνικές συνοδείας από βλέποντα άτομα, οι δυνατότητες που προσφέρουν οι σύγχρονες τεχνολογίες, καθώς και το σύστημα γραφής και ανάγνωσης Braille. Το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν ιδιαίτερα έντονο και έτσι η παρουσίαση απέκτησε ζωντανό και διαδραστικό χαρακτήρα. Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά, έκαναν ερωτήσεις, εξέφρασαν απορίες και έδειξαν μεγάλη προθυμία να γνωρίσουν καλύτερα τον τρόπο ζωής των ατόμων με οπτική αναπηρία, συμβάλλοντας σε ένα κλίμα αποδοχής, σεβασμού και ενσυναίσθησης. Τέτοιες δράσεις αποτελούν σημαντική ευκαιρία για την καλλιέργεια ανθρωπιάς και κοινωνικής ευαισθησίας μέσα στη σχολική κοινότητα, υπενθυμίζοντάς μας ότι η διαφορετικότητα μάς ενώνει και μάς εξελίσσει.

    Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Κάσσαρη Έλενα, Πολύζου Μαριάνθη (ΠΕ70)

  • Γιορτάζοντας τη Συμπερίληψη και την Αποδοχή στο Σχολείο μας, 2025

    Γιορτάζοντας τη Συμπερίληψη και την Αποδοχή στο Σχολείο μας, 2025

    Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (3 Δεκεμβρίου), το Σχολείο μας είχε τη χαρά να υποδεχθεί για 4η συνεχόμενη χρονιά μαθητές και μαθήτριες από το 1ο Ειδικό Δημοτικό και Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ και Β΄ τάξης συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε κοινές δράσεις, σε ένα κλίμα χαράς, συνεργασίας και αποδοχής, βιώνοντας έμπρακτα τη σημασία της συμπερίληψης.

    Στο πλαίσιο των δράσεων, τα παιδιά διάβασαν και συζήτησαν τα βιβλία «Ο Θωμάς» της Λ. Ψαραύτη και «Με ένα λευκό φτερό» της Ε. Μπετεινάκη. Μέσα από την ιστορία του Θωμά, γνώρισαν τη δύναμη της προσπάθειας, της επιμονής και του «ευ αγωνίζεσθαι», καθώς και το δικαίωμα κάθε ανθρώπου στη χαρά, στη φιλία και στη συμμετοχή. Το παραμυθένιο ταξίδι με το λευκό φτερό άνοιξε συζητήσεις γύρω από τη διαφορετικότητα, την αναπηρία, τα όνειρα και τις ίσες ευκαιρίες για όλους. Εμπνευσμένα από τις ιστορίες, τα παιδιά δημιούργησαν χριστουγεννιάτικες κάρτες γεμάτες ευχές αγάπης και αισιοδοξίας, οι οποίες θα σταλούν σε παιδοογκολογικά νοσοκομεία. Στη συνέχεια, όλοι μαζί τραγούδησαν τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα, παίζοντας κουδουνάκια με τη βοήθεια του μουσικού του σχολείου μας, δημιουργώντας μια ζεστή και γιορτινή ατμόσφαιρα.

    Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε με ένα μικρό, υγιεινό κέρασμα με κουλουράκια ταχινιού και φρούτα εποχής. Φεύγοντας, συνάδελφοι και παιδιά μάς δώρισαν τα βιβλία «Μη με κοιτάς επίμονα» και «Ένας μαύρος μαρκαδόρος», ενισχύοντας το μήνυμα της αποδοχής, του αλληλοσεβασμού και της μοναδικότητας κάθε ανθρώπου. Μέσα από απλές αλλά ουσιαστικές ιστορίες, τα παιδιά θα κατανοήσουν πως η διαφορετικότητα δεν πληγώνει, αλλά ομορφαίνει τη συνύπαρξή μας.

    Ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία που άφησε όμορφες αναμνήσεις σε μικρούς και μεγάλους και μας υπενθύμισε πως η αποδοχή γίνεται με πράξεις. Σας ευχαριστούμε θερμά για την όμορφη επίσκεψη. Εις το επανιδείν!

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Δασκάλου Βασιλική, Παπαδοπούλου Κυριακή, Πολύζου Μαριανθη, Αυδίκου Ελένη (ΠΕ70), Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)

  • Cuerdas: Οι δεσμοί που μας ενώνουν

    Cuerdas: Οι δεσμοί που μας ενώνουν

    Την 3η Δεκεμβρίου κάθε χρόνο γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Η ημέρα αυτή μας υπενθυμίζει ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες ή τις ιδιαιτερότητές τους, έχουν τα ίδια δικαιώματα και αξίζουν σεβασμό, αγάπη και ίσες ευκαιρίες στη ζωή, στο σχολείο και στην κοινωνία. Στην τάξη μας, με αφορμή αυτή τη σημαντική ημέρα, παρακολουθήσαμε την ταινία μικρού μήκους «Cuerdas» του Pedro Solís García, μια ταινία που μας βοήθησε να κατανοήσουμε καλύτερα πώς ζουν και πώς αισθάνονται τα άτομα με αναπηρία, αλλά και πόσο σημαντικό είναι να τα στηρίζουμε και να τα αποδεχόμαστε.

    Η ταινία μάς μεταφέρει σε ένα επαρχιακό ορφανοτροφείο, όπου ζει η Μαρία, ένα κορίτσι γεμάτο φαντασία και ζωντάνια. Η καθημερινότητά της αλλάζει όταν γνωρίζει τον Νικόλα, ένα παιδί με σοβαρή κινητική αναπηρία, που δεν μπορεί να συμμετέχει στο παιχνίδι όπως τα άλλα παιδιά και συχνά μένει μόνος. Η Μαρία, όμως, δεν τον βλέπει ως «διαφορετικό». Παίζει μαζί του, του μιλά, του διαβάζει, και κυρίως επινοεί τρόπους για να μπορεί να «παίζει» κι εκείνος. Με απλά σχοινιά, δεμένα στα χέρια ή στα πόδια του, τον βοηθά να κινείται, να συμμετέχει στα παιχνίδια, να είναι παρών. Τα σχοινιά αυτά δεν είναι περιορισμός, είναι γέφυρεςκαι η Μαρία δίνει στον Νικόλα χαρά, κίνηση, φαντασία, ενώ ο Νικόλας, χωρίς λέξεις, της δίνει έναν δεσμό που θα τη σημαδέψει για πάντα. Η ταινία «Cuerdas» δεν μιλά για την αναπηρία, αλλά μιλά για τη φιλία.

    Μέσα από την προβολή της ταινίας και τη συζήτηση που ακολούθησε, καταλάβαμε ότι η διαφορετικότητα δεν μας χωρίζει αλλά μας ενώνει και ότι ο καθένας μας μπορεί, με μικρές πράξεις, να κάνει το σχολείο και τον κόσμο γύρω μας πιο δίκαιο, πιο ανθρώπινο και πιο φιλικό για όλους.

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Τσακτσίρα Παρασκευή (ΠΕ70)

  • Ευαισθητοποίηση μαθητών/τριών της ΣΤ΄ τάξης για την Αναπηρία, 2025

    Ευαισθητοποίηση μαθητών/τριών της ΣΤ΄ τάξης για την Αναπηρία, 2025

    Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία(3 Δεκεμβρίου), πραγματοποιήθηκε ενδοσχολική δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των μαθητών και μαθητριών της ΣΤ΄ τάξης, την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025, κατά την 1η σχολική ώρα. Η δράση περιλάμβανε παρουσίαση PowerPoint και ανοιχτό διάλογο με τους μαθητές, οι οποίοι έδειξαν έντονο ενδιαφέρον και συμμετείχαν ενεργά, διατυπώνοντας ερωτήσεις και καταθέτοντας σκέψεις και προβληματισμούς.

    Στη συνέχεια, ακολούθησε επιστημονική ενημέρωση από την αναπτυξιολόγο κ. Θεοδωροπούλου Κατερίνα, με έμφαση στην κατανόηση της έννοιας της αναπηρίας, στις ανάγκες των Ατόμων με Αναπηρία και στη σημασία της συμπερίληψης στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον. Οι μαθητές/τριες μοιράστηκαν προσωπικές εμπειρίες και ανέδειξαν τρόπους συνεργασίας, αποδοχής και ουσιαστικής ένταξης ατόμων με αναπηρία, ενισχύοντας την ενσυναίσθηση και τον σεβασμό ως θεμελιώδεις πανανθρώπινες αξίες.

    Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Κάσσαρη Έλενα, Πολύζου Μαριάνθη (ΠΕ70)

  • Το ανθρωποειδές ρομπότ Pepper στην ΣΤ' τάξη

    Το ανθρωποειδές ρομπότ Pepper στην ΣΤ' τάξη

    Την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ' τάξης είχαν μια μοναδική εμπειρία γνωριμίας με το ανθρωποειδές ρομπότ Pepper, το οποίο υποδέχθηκε θερμά τα παιδιά και τους ξενάγησε στον κόσμο της ανακύκλωσης μέσα από ένα διαδραστικό μάθημα. 

    Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι μαθητές/τριες ενημερώθηκαν για τις βασικές αρχές της ανακύκλωσης, μέσα από ψηφιακές δραστηριότητες, παρουσίαση υλικών και συζήτηση με το Pepper, το οποίο προσαρμόζει τις απαντήσεις και τις κινήσεις του για να μεταδίδει τη γνώση με τρόπο ελκυστικό και βιωματικό. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος εκπαιδευτικής ρομποτικής και περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης που υλοποιεί ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Ηπείρου, σε συνεργασία με την εταιρεία ORTEM HELLAS A.E. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης στα παιδιά, καθώς και η ενημέρωσή τους για τις έννοιες της ανακύκλωσης, της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας. Μια δράση που συνδυάζει τη ρομποτική με την περιβαλλοντική εκπαίδευση και ενισχύει το όραμά μας για ένα σχολείο ανοιχτό στη γνώση, στην καινοτομία και στη βιωσιμότητα.

     Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Βάρφης Χρήστος, Κάσσαρη Έλενα (ΠΕ70)

  • Οι γλώσσες ανοίγουν την καρδιά και το μυαλό

    Οι γλώσσες ανοίγουν την καρδιά και το μυαλό, 2025

    Οι γλώσσες ανοίγουν την καρδιά και το μυαλό

    Το σχολείο μας είχε τη χαρά να συμμετάσχει στην επίσημη εκδήλωση της ΠΕΔΙΕΚ Ηπείρου για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025, στη Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία, με κεντρικό μήνυμα: «Οι γλώσσες ανοίγουν την καρδιά και το μυαλό».

    Οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ’ και Δ’ τάξης του Σχολείου μας παρουσίασαν το χοροθεατρικό δρώμενο «Η Λερναία Ύδρα των Προκαταλήψεων», στο πλαίσιο του Α’ Μέρους της εκδήλωσης. Μέσα από την τέχνη του θεάτρου, της κίνησης και της μουσικής, τα παιδιά ανέδειξαν τη σημασία της πολυγλωσσίας, της αποδοχής και της καταπολέμησης των στερεοτύπων, χρησιμοποιώντας τον μύθο του Ηρακλή ως αλληγορία για τις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις. Κάθε «κεφάλι» της Ύδρας συμβόλιζε μια προκατάληψη που επανεμφανίζεται όταν δεν αντιμετωπίζεται με γνώση, ενσυναίσθηση και συνεργασία. Οι μαθητές μας, με ώριμη και δημιουργική παρουσία, έστειλαν ένα δυνατό μήνυμα: η διαφορετικότητα είναι δύναμη, και ο σεβασμός είναι ο δρόμος προς μια συμπεριληπτική κοινωνία.

    Θερμά συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για την εξαιρετική δουλειά και τον ενθουσιασμό τους, καθώς και στους εκπαιδευτικούς που τα καθοδήγησαν με έμπνευση και αφοσίωση. Ευχαριστούμε την ΠΕΔΙΕΚ για την πρόσκληση και τη δυνατότητα συμμετοχής σε μια τόσο όμορφη και ουσιαστική δράση. Συνεχίζουμε να καλλιεργούμε ένα σχολείο που αγκαλιάζει τη γλωσσική και πολιτισμική ποικιλομορφία — ένα σχολείο ανοιχτό, δημιουργικό και συμπεριληπτικό.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Κάσσαρη Έλενα (ΠΕ70), Φαϊτά Ευφημία (ΠΕ08), Κιτσιου Αλεξάνδρα (ΠΕ06), Μούτσιου Αλεξία-Αγγελική (ΠΕ05), Λισγαρα Κωνσταντίνα (ΠΕ 91.01), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)Γενική επιμέλεια: Ζάρρα-Φλούδα Μαρία (η Διευθύντρια του Σχολείου μας)

  • Μικρά θετικά σημειώματα

    Μικρά θετικά σημειώματα

    Κατά τη διάρκεια του Α΄ τριμήνου, στο μάθημα της Γλώσσας, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης (σχ. έτος 2025-2026) συμμετείχαν σε δράσεις φιλαναγνωσίας με αφορμή το βιβλίο της Ζωρζ Σαρή «Το ψέμα». Το βιβλίο αφηγείται την ιστορία ενός παιδιού που λέει ένα ψέμα, το οποίο, αντί να λύσει ένα πρόβλημα, μεγαλώνει και δημιουργεί παρεξηγήσεις, ενοχές και δυσκολίες στις σχέσεις του με τους άλλους. Μέσα από την εξέλιξη της ιστορίας, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με έννοιες όπως η αλήθεια, η ευθύνη, τα συναισθήματα και η σημασία της ειλικρίνειας στις ανθρώπινες σχέσεις.

    Με αφορμή την ανάγνωση, πραγματοποιήθηκαν ποικίλες δημιουργικές δραστηριότητες που βοήθησαν τους μαθητές να κατανοήσουν βαθύτερα το κείμενο, τους χαρακτήρες και τα μηνύματά του. Μία από τις πιο όμορφες δραστηριότητες ήταν η συγγραφή μικρών σημειωμάτων με θετικό περιεχόμενο. Μετά από κλήρωση, κάθε παιδί έγραψε ένα μήνυμα για έναν συμμαθητή ή μία συμμαθήτριά του, εκφράζοντας όμορφες σκέψεις, ενθαρρυντικά λόγια και θετικά συναισθήματα.

    Η δραστηριότητα αυτή ενίσχυσε το κλίμα συνεργασίας, αποδοχής και σεβασμού μέσα στην τάξη και βοήθησε τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντικό είναι να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας με ειλικρίνεια και θετικό τρόπο. Στόχος της φιλαναγνωσίας είναι να καλλιεργηθεί η αγάπη για το διάβασμα και να αναπτυχθούν η φαντασία, η κριτική σκέψη και η ενσυναίσθηση, ώστε το σχολείο να γίνεται καθημερινά ένας χώρος μάθησης αλλά και χαράς.

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Τσακτσίρα Παρασκευή (ΠΕ70)

  • Η Λερναία Ύδρα των προκαταλήψεων, 2025

    Η Λερναία Ύδρα των προκαταλήψεων, 2025

    Η Λερναία Ύδρα των προκαταλήψεων, 2025

    Η Γ' τάξη του Σχολείου μας συμμετείχε στην ειδική εκδήλωση παρουσίασης θεατρικών και μουσικοχορευτικών δρώμενων, στο πλαίσιο του 1ου Πανελλήνιου Φοιτητικού Συνεδρίου (Προ)σχολικής Παιδαγωγικής με τίτλο: «Επιστημονική Έρευνα και Δημιουργία: Συνδυάζοντας Γνώσεις και Καλλιτεχνικές Εκφράσεις στην Εκπαίδευση», που διοργανώθηκε από το Εργαστήριο Παιδαγωγικής και Διδακτικής Μεθοδολογίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών - Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στις 17 Μαΐου 2025, στο Συνεδριακό κέντρο "Κάρολος Παπούλιας".

    Η συμμετοχή του Σχολείου μας συνέβαλε ουσιαστικά στον εμπλουτισμό της καλλιτεχνικής εκδήλωσης με μια σύγχρονη, ευρηματική και βαθιά συμβολική διασκευή του γνωστού μύθου της Λερναίας Ύδρας. Η ιστορία μεταφέρθηκε στη σημερινή εποχή, σε μια μικρή πόλη, όπου ένα «περίεργο» πλάσμα με πολλά και διαφορετικά κεφάλια προκαλεί ανησυχία και φόβο στους κατοίκους. Ο ήρωας Ηρακλής, όχι πια πολεμιστής αλλά φορέας ενσυναίσθησης, επιλέγει να πλησιάσει την Ύδρα με καλοσύνη και να ανακαλύψει πως κάθε κεφάλι της αντιπροσωπεύει μια μοναδική προσωπικότητα, μια φωνή της διαφορετικότητας. «Θα πάω να τη βρω! Αντί να τη νικήσω, θα τη γνωρίσω». Με μηνύματα αποδοχής, κατανόησης και σεβασμού στη μοναδικότητα του άλλου, το θεατρικό δρώμενο ανέδειξε την αξία της ενσυναίσθησης στην εκπαίδευση και την κοινωνία. Οι μαθητές και οι μαθήτριές μας, μέσα από τον λόγο και την κίνηση, έδωσαν ζωή σε μια ιστορία που δεν «λύνεται» με μάχες, αλλά με διάλογο και κατανόηση. «Τελικά, κάναμε λάθος…», «Δεν πρέπει να φοβόμαστε το διαφορετικό!», «Όλοι έχουμε κάτι πολύτιμο να προσφέρουμε!». 

  • Η Φιλαναγνωσία ως μέσο για την αποδοχή και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα

    Η Φιλαναγνωσία ως μέσο για την αποδοχή και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα

    Στο πλαίσιο του 1ου Πανελλήνιου Φοιτητικού Συνεδρίου (Προ)σχολικής Παιδαγωγικής με τίτλο «Επιστημονική Έρευνα και Δημιουργία: Συνδυάζοντας Γνώσεις και Καλλιτεχνικές Εκφράσεις στην Εκπαίδευση», το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στις 16-17 Μαΐου 2025, η κ. Δασκάλου Βασιλική, εκπαιδευτικός του Σχολείου μας, παρουσίασε προφορική ανακοίνωση με θέμα «Η Φιλαναγνωσία ως μέσο για την αποδοχή και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα». Η εισήγηση επικεντρώθηκε σε καλές πρακτικές και δράσεις που εφαρμόστηκαν από τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας, με στόχο την ενίσχυση της αποδοχής της διαφορετικότητας και της ενσυναίσθησης στους μαθητές/τριες.

    Η διαφορετικότητα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνικής ζωής και, αναπόφευκτα, αντικατοπτρίζεται και στη σχολική καθημερινότητα. Η φιλαναγνωσία, μέσα από την ανάγνωση επιλεγμένων εξωσχολικών βιβλίων που πραγματεύονται θέματα όπως η φιλία, η αποδοχή και η διαφορετικότητα, αναδείχθηκε ως ισχυρό παιδαγωγικό εργαλείο για την καλλιέργεια κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Η λογοτεχνία, με τη μοναδική της ικανότητα να φέρνει τους αναγνώστες σε επαφή με διαφορετικούς κόσμους και εμπειρίες, λειτουργεί ως γέφυρα κατανόησης και διαλόγου, ενισχύοντας τη συμπερίληψη και την ισότητα. Παράλληλα, η ενσωμάτωση δημιουργικών δραστηριοτήτων, όπως η δημιουργική γραφή, το θεατρικό παιχνίδι και οι εικαστικές τέχνες, επιτρέπει στους μαθητές/τριες να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να επεξεργαστούν βιωματικά έννοιες που σχετίζονται με τη διαφορετικότητα.


  • Η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος

    Η μέρα που έγινα κι εγώ λύκοςΟι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ τάξης διάβασαν το βιβλίο «Η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος», ένα δυνατό ανάγνωσμα που προσεγγίζει το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού και αναδεικνύει τη δύναμη της φιλίας. Όπως αναφέρεται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου: Δεν έχουν μόνο τα παραμύθια κακό λύκο. Έχει έναν και το σχολείο μου. Τη λένε Άγκνες και τριγυρίζει με την αγέλη της. Για να βάλω ένα τέλος στις κοροϊδίες της και να βρω κι εγώ φίλους, έφτασα να γίνω κι εγώ… «λύκος». Στο σχολείο, η Σάρλοτ ακούει λέξεις που κόβουν σαν δόντια κοφτερά, κι έτσι νιώθει έναν κόμπο που όλο μεγαλώνει. Θα βρει άραγε τρόπο να νικήσει τον φόβο και τον θυμό; 

    Η εκπαιδευτική προσέγγιση έγινε μέσα από την τεχνική των έξι καπέλων της σκέψης του Edward de Bono, ένα εξαιρετικό εργαλείο για ομαδική συζήτηση και ατομική σκέψη. Είναι μια τεχνική για να εξετάσουμε τις επιπτώσεις μιας απόφασης από διάφορες «οπτικές γωνίες».

    • Με το λευκό καπέλο, οι μαθητές/τριες επικεντρώθηκαν στα γεγονότα της ιστορίας: Ποιοί ήταν οι ήρωες; Τι έγινε στην ιστορία; 
    • Με το κόκκινο, εξέφρασαν τα συναισθήματα της Σάρλοτ και τα δικά τους: Πώς ένιωσε η ηρωίδα; Πώς νιώσατε εσείς;
    • Με το μαύρο, εντόπισαν τους κινδύνους και τις αρνητικές συνέπειες του εκφοβισμού: Τι δεν ήταν σωστό στην ιστορία; Ποιος πλήγωσε ποιον;
    • Με το κίτρινο, αναζήτησαν θετικές πλευρές, όπως η αξία της συγχώρεσης και της φιλίας: Τι καλό έγινε; Τι μήνυμα αφήνει η ιστορία; Είναι θετικό; 
    • Με το πράσινο, πρότειναν λύσεις και διαφορετικούς τρόπους αντίδρασης σε δύσκολες καταστάσεις: Τι θα μπορούσε να γίνει αλλιώς; Ποια λύση σκέφτεσαι;
    • Με το μπλε, ανέλαβαν τον ρόλο του συντονιστή, συνοψίζοντας τη συζήτηση και αξιολογώντας τις σκέψεις τους: Τι μάθαμε από την ιστορία;

    Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, οι μαθητές/τριες κατανόησαν σε βάθος τα νοήματα του βιβλίου, ταυτίστηκαν με τους ήρωες, και μπόρεσαν να εκφράσουν τις δικές τους εμπειρίες, σκέψεις και προτάσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου του εκφοβισμού. 

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παπαδοπούλου Κυριακή (ΠΕ70), Τάσου Ευτυχία (4ετής Φοιτήτρια του Π.Τ.Δ.Ε. Ιωαννίνων)

Κύλιση στην Αρχή