Reflecting4Change

Το πρόγραμμα ReflectingforChange (R4C) έχει ως προτεραιότητα την προαγωγή της χρήσης «εργαλείων του αναστοχασμού» προκειμένου να υποστηριχθεί η καινοτομία και η συστημική αλλαγή στα σχολεία. Προτείνει ένα πλαίσιο υποστήριξης της καινοτομίας (School Innovation Academy) και έναν οδικό χάρτη σε μιαν απόπειρα να εισάγει μία κουλτούρα αλλαγής η οποία εξασφαλίζει την ουσιαστική πρόσληψη της βιώσιμης (αειφόρου) καινοτομίας, με έμφαση στην επίτευξη βελτιωμένων γνωστικών αποτελεσμάτων (όπως τίθενται από την στρατηγική Ευρώπη 2020). Τριακόσια (300) σχολεία θα διατυπώσουν έναν οδικό χάρτη και τη στρατηγική τους για την καινοτομία, αξιοποιώντας παράλληλα με τον καλύτερο τρόπο τις δυνατότητες του ERASMUS+ και τις σχετικές πρωτοβουλίες πολιτικής (εθνικές και διεθνείς), ώστε να μετατραπούν σε καινοτόμα οικοσυστήματα. Το πρόγραμμα συνασπίζει εταίρους οι οποίοι δύνανται να έχουν συστημικό αντίκτυπο με τις δράσεις τους και να υλοποιήσουν τα αποτελέσματα και τα ευρήματα του προγράμματος.

Στο πρόγραμμα Reflecting for Change (R4C) η καινοτομία γίνεται αντιληπτή ως η οδός του σχολείου προς την ψηφιακή ωριμότητα (e-maturity) και την ολοκληρωμένη χρήση των ΤΠΕ, και κυρίως ως η οδός του σχολείου προς την “ανοικτότητα” (βλ. Έργο OSOS) η οποία καθίσταται έκδηλη στη σχέση του με τους εξωτερικούς εταίρους, στη δέσμευση των γονέων, στην προώθηση της ευημερίας της κοινότητας ως συνόλου, στην ικανότητα του σχολείου να συνδυάσει την υλοποίηση του προγράμματος σπουδών με μία μελέτη των τοπικών προκλήσεων, στην προθυμία και ικανότητά του να μοιραστεί τα επιτεύγματά του με άλλα σχολεία και στη δέσμευσή του στις προκλήσεις της σύγχρονης Υπεύθυνης Έρευνας και Καινοτoμίας (RRI).

Η Γ΄ Τάξη (σχ. έτος 2020-2021) συμμετείχε στο πρόγραμμα του Σχολείου μας με τίτλο "Προετοιμάζοντας τους μαθητές του 21ου αιώνα", όπου οι μαθητές δραστηριοποιήθηκαν σε θεματικές που προήλθαν από όλα τα γνωστικά αντικείμενα και για την παρουσίαση ατομικών ή ομαδικών εργασιών χρησιμοποιήθηκαν οι συσκευές iPad και τα προγράμματα iMovie και pages.

 Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Τσιούρη Ελευθερία, ΠΕ70


H κινητή μάθηση (mobile learning), σήμερα αποτελεί επέκταση της ηλεκτρονικής μάθησης και της μάθησης από απόσταση (d-Learning). Ο όρος διερευνήθηκε σταδιακά από τους Pinkwart, et al. (2003), ακολούθησε ο Polsani (2003), για να καταλήξει στον Sharples στο Sharples et al. (2005), ο οποίος όρισε την κινητή μάθηση ως «διαδικασία εισερχόμενης γνώσης, με την οποία οι μαθητευόμενοι θα μπορούν να δημιουργούν σταθερές ερμηνείες του κόσμου». Η ενσωμάτωση της Νέας τεχνολογίας στην εκπαίδευση με την αξιοποίηση των κινητών συσκευών, επηρεάζει τους εκπαιδευτές (Educators) και εκπαιδευόμενους (Students), (VavoulaG. and SharplesM., 2009).

Βάσει ερευνών, τα θετικά αποτελέσματα της κινητής μάθησης είναι τα ακόλουθα: ερέθισμα, κίνητρο (motivational stimulus), ευκολία χρήσης (ease of storage and portability), ευκολία και βελτίωση γραπτών εργασιών (improved and easier written work), βελτίωση της γνώσης των Η/Υ (increased knowledge of computers), διαθεσιμότητα (readily available at all times), εύρος χρήσιμων λειτουργιών και εφαρμογών (offered a range of useful functions), διασκέδαση (fun), ευελιξία και χρήση έξω από την τάξη (flexibility and use outside the classroom), κατοχή (personal ownership), ανεξάρτητη εργασία (independent working), καλύτερη πρόσβαση (greater computer access) και ενδιαφέρον (more interesting than desktop machine) (Savill-Smith C. & Kent P., 2003).

Οι μαθητές/τριες της Γ΄ Τάξεις ασχολήθηκαν με τη θεματική "Ο σεισμός, ένα φυσικό φαινόμενο". Η περιοχή μας τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια έντονη σεισμική δραστηριότητα. Οι αυριανοί μας πολίτες, λοιπόν, είναι αναγκαίο να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι για να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε αλλαγή, μεταβολή και κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.

Για την εργασία αυτή σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε σχετικό σχέδιο διδασκαλίας με τη χρήση των ipas "Φυσικές Καταστροφές και Μελέτη Περιβάλλοντος. Η μελέτη περίπτωσης του σεισμού, μια διαθεματική προσέγγιση του φυσικού φαινομένου του σεισμού στη σχολική πραγματικότητα της Γ' τάξης", ενώ παράχθηκε και αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό

Οι μαθητές/τριες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με τον Σεισμό, φτιάξανε κόμικ για τον σεισμό στη Σελήνη με το Pages στο iPad τους, μελέτησαν τους κανόνες του τι κάνω πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από έναν σεισμό και φτιάξανε δικό τους ενημερωτικό φυλλάδιο προς ενημέρωση της σχολικής κοινότητας. Παρακολούθησαν ποιοτικά καθημερινές καταγραφές δονήσεων από τον σχολικό σεισμογράφο, που έχει τοποθετήσει στο Σχολείο μας το Εθνικό Αστεροσκοπείο. Έμαθαν για το περιβάλλον και τον σεισμό με παιχνίδια & πειράματα και έμαθαν να ερμηνεύουν τα μηνύματα ενός σεισμογράφου. Έγινε παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου, εμπλουτίζοντας το σχετικό με τον σεισμό λεξιλόγιο. Ασχολήθηκαν με μονάδες μέτρησης, πειράματα και εκπαιδευτικά παιχνίδια, βγάζοντας στο τέλος των δράσεων ορισμούς μεγεθών. Ενημερώθηκαν από ειδικούς και συμμετείχαν σε άσκηση σεισμού όλου του σχολικού συγκροτήματος.

Την Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021, οι μαθητές/τριες των Γ΄, Δ΄ και Στ΄ Τάξεων συμμετείχαν στην on-line έκθεση Ανέβα στο διάστημα, με ξενάγηση από τον κύριο Άγγελο Λαζούδη, κατά τη διάρκεια της αναστολής λειτουργίας του Σχολείου, λόγω της πανδημίας covid-19. Τα παιδιά το απόλαυσαν από το σπίτι. Με αφορμή αυτή τη δράση οι μαθητές έφτιαξαν εξώφυλλα περιοδικού με σχετική θεματική και συγκεκριμένο πρόγραμμα σχεδίασης. Ευχαριστούμε θερμά κάθε εμπλεκόμενο στη διαδικασία, γιατί τα ταξίδια στις μέρες που ζούμε είναι πηγή ελπίδας και ζωής, ταξίδια του νου και ταξίδια στη γνώση. Ακόμη και όταν τα σχολεία είναι κλειστά λόγω ειδικών συνθηκών, οι μαθητές μας συμμετέχουν σε δράσεις που ακουμπούν το παρόν και οραματίζονται το μέλλον.