expectationsΣτo πλαίσιo εκπόνησης Διδακτορικής Διατριβής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, πραγματοποιείται  στο Σχολείο μας έρευνα με θέμα: «Διερεύνηση της ματαίωσης μαθησιακών προσδοκιών ως αιτία εκδήλωσης κοινωνικο-συναισθηματικών συγκρούσεων». Υπεύθυνος Καθηγητής: Δρ. Ιωάννης Φύκαρης, Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Συνεργάτης: Μαρία Ράντζου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΑΠΘ, Υποψήφιες Διδάκτορες: Βασιλική Ματιάκη, Θεολόγος και Σωτηρία Καρολίδου, Φιλόλογος.

Η έρευνα περιλαμβάνει μία (1) διδακτική ώρα σε μαθητές των Ε' και ΣΤ' τάξεων. Θα διερευνηθεί η δυνατότητα πρόληψης αλλά και διαχείρισης ενδοπροσωπικών και διαπροσωπικών συγκρούσεων, που προκαλούνται εξαιτίας της ματαίωσης μαθησιακών προσδοκιών από τους μαθητές.

Ο σχεδιασμός της έρευνας βασίζεται στην ερευνητική υπόθεση ότι η ματαίωση μαθησιακών προσδοκιών μπορεί να είναι ισχυρός παράγοντας πρόκλησης συγκρούσεων, ενώ η διαχείριση της ματαίωσης μπορεί να συμβάλει εποικοδομητικά στην αντιμετώπιση πιθανών συγκρουσιακών καταστάσεων. Ως ερευνητικά ερωτήματα τίθενται οι συνθήκες-καταστάσεις στις οποίες εκδηλώνεται η σύγκρουση λόγω της ματαίωσης μαθησιακών προσδοκιών, καθώς και οι τρόποι εκδήλωσης αυτής της ματαίωσης.

Η έρευνα χρησιμοποιεί ως μέθοδο το ερωτηματολόγιο σε μαθητές Ε' & Στ' τάξης Δημοτικού Σχολείου. Επιλέχθηκε η συγκεκριμένη ηλικιακή βαθμίδα με βάση τα εξής κριτήρια: α) σταδιακά αναπτύσσεται και εκλογικεύεται το εννοιολογικό περιεχόμενο της έννοιας της "διαχείρισης", β) υπάρχει η πλεονάζουσα ενέργεια της ορμής της νεότητας και της τάσης σύγκρουσης με το περιβάλλον, γ) οι μαθητές έχουν αποκτήσει μαθησιακές εμπειρίες και ε) έχουν την ικανότητα γραπτής ανταπόκρισης σε ερευνητικά εργαλεία τύπου ερωτηματολογίου. Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιείται στην έρευνα προέκυψε από τον συνδυασμό δύο σταθμισμένων ερευνητικών εργαλείων: α) της Κλίμακας Σύγκρουσης Μεταξύ Συνομηλίκων (Peer Conflict Scale - PCS) και β) της Κλίμακας Δυσφορίας στη Ματαίωση (The Frustration Disconfort Scale). Στην έρευνα θα τηρηθεί πλήρως η ανωνυμία των υποκειμένων έρευνας, ενώ τα εξεγόμενα πορίσματα θα αξιοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για ερευνητικούς και επιστημονικούς σκοπούς.